09121776966

کارگزار محوری فعالیت صرافان

 

مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران از برنامه کارگزار­محور کردن فعالیت صرافان در این بازار خبر داد.

به گزارش مدیریت ارتباطات بازار متشکل معاملات ارز ایران، «امیر هامونی» مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران در آیین رونمایی رسمی از «درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها» در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که راه‌اندازی این درگاه، شروع یک فرآیند است، اظهار کرد: هم‌اکنون صنعت صرافی، صنعتی معامله‌گر­محور است؛ با مطالعات صورت گرفته ما تلاش داریم با توسعه درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها زمینه کارگزارمحور شدن صرافی‌ها را فراهم کنیم.

«هامونی» با اشاره به این‌که هم‌اکنون کارگزاران و صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارز ایران به نام خودشان معاملات را انجام می‌دهند، گفت: امید است محیطی فراهم شود که مشتریان و صادرکنندگان بتوانند از طریق درگاه صرافی‌ها ارز مدنظر خود را مورد خرید و فروش قرار دهند و صرافی‌ها نه تنها به عنوان معامله­ گر بلکه به عنوان یک کارگزار نقش آفرینی کنند.

مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران با تأکید بر مفید بودن «درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها» برای مردم، فعالان بازار و صرافی‌ها، توضیح داد: پیش از این برخی از مردم با مراجعه حضوری به صرافی‌ها و مشاهده نرخ خرید و فروش ارز از پشت ویترین اقدام به انتخاب صرافی می­ کردند. عده­ ای دیگر نیز با مراجعه به وب سایت صرافی‌ها یا وب­سایت­ ها و نرم­ افزارهای غیررسمی اعلام نرخ ارز، از وضعیت بازار ارز آگاه می­ شدند. منتهی هم‌اکنون می­ توانند با مراجعه به وب­سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir و درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها، به‌راحتی و یکجا به‌صورت متمرکز به نرخ تمامی صرافی‌ها دسترسی داشته باشند.

 وی افزود: این اقدام پیرو بخشنامه جدید بانک مرکزی از روز دوشنبه 11 مهرماه 1401 اجرایی شد و صرافان علاوه بر درج نرخ­ها و مظنه­ های خرید و فروش در تابلوی صرافی، می­ توانند در وب­ سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران نیز اعلام نرخ کنند. صرافی‌ها می­ توانند با دریافت حساب کاربری از بازار متشکل معاملات ارز ایران اقدام به ثبت نرخ های خرید و فروش تابلوی خود در این درگاه کنند.

مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران تشریح کرد: اطلاعات درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها شامل نام صرافی، مظنه خرید و فروش دلار و یورو توافقی، استان و شهر است و مراجعه­ کنندگان با امکان مرتب‌سازی می­ توانند بهترین قیمت خرید و فروش را به‌راحتی و به‌صورت آنلاین دریافت کنند.

این گزارش حاکی است، مراجعه‌کنندگان با کلیک بر روی نام هر صرافی می­توانند به قیمت خرید و فروش صرافی و همچنین آدرس و شماره تماس آن دست پیدا کنند.

«هامونی» مزیت «درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها» را برای مردم، تسهیل در انتخاب صرافی دانست و گفت: مردم می توانند با مراجعه به این درگاه در کمترین زمان ممکن به بهترین قیمت خرید و فروش بازار دست یابند و نیازی به حضور در صرافی‌ها نخواهد بود. این مهم همچنین موجب تجمیع نرخ در بستر مبتنی بر فناوری و ارتقاء تقارن اطلاعاتی خواهد شد و نیاز مردم و فعالان بازار ارز را به منابع غیررسمی کاهش می­ دهد.

مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران به مزیت این درگاه برای صرافان نیز پرداخت و توضیح داد: این اقدام موجب شفافیت بیشتر نرخ خرید و فروش ارز صرافی‌ها، ایجاد رقابت سالم و کارا میان صرافی‌ها، آگاهی لحظه ­ای صرافان از شرایط بازار و نرخ­ های سایر همکاران خواهد شد.

«هامونی» در پایان، تحلیلگران، محققان و دانشجویان را از مهمترین متقاضیان استفاده از داده­ های «درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها» دانست.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *