سکه بهار آزادی و سکه امامی

امروزه دغدغه بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری است یکی از بهترین روش ها برای سرمایه گذاری خرید سکه های طلا است. در واقع سکه های طلا یک روش مطمئن و مورد علاقه بسیاری از مردم جامعه است . سکه های طلا ایران به صورت قطعه های از فلز طلا است که دایره ای شکل است دارای وزن و عیار یکسانی است انواع مختلفی در ایران رایج است که به صورت سکه تمام بهار آزادی ، نیم سکه و ربع سکه است که براساس وزن طبقه بندی و ضرب می گردد.

سکه بهار آزادی

اولین سکه های بهار آزادی در سال 58 ضرب شده است که به فاصله زمانی از سال 58 تا 70 این نوع سکه های ضرب شده را به نام سکه های بهار آزدای یا طرح قدیم شناخته می شود.  طرح این نوع سکه ها در یک رو به نام حضرت علی (ع) و در زیر آن جمله بانک مرکزی نقش بسته است و در روی دیگر نقش حرم امام رضا (ع) و جمله اولین بهار آزادی در بالا و سال سکه در زیر آن طراحی شده است.

سکه امامی

پس از رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی ، سکه هایی را به عنوان یادبود به نام سکه های امامی یا طرح جدید ضرب کردند. در یک روی سکه در وسط نقش حرم که در بالای آن جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نقش بسته بود و در زیر آن بهار آزادی و در روی دیگر سکه نقش امام خمینی طراحی شده است و این سکه ها از سال 1370 به بعد در ایران ضرب شده است.  

وزن سکه های طلا

وزن یک سکه بهار آزادی = یک سکه امامی طرح جدید = ۸ گرم و ۱۳۳ سوت = ۸.۱۳۳ گرم
وزن نیم سکه بهار آزادی = ۴ گرم و ۰/۰۶۶ سوت = ۴.۰۶۶ گرم
وزن ربع سکه بهار آزادی = ۲ گرم و ۰/۰۳۳ سوت = ۲.۰۳۳ گرم